Bad Chatty
New member
Sağlık beslenme
Neden çikolata, cips ve patates kızartmasına hayır demekte zorlanıyoruz?
Durum: 22.03.2023| Okuma süresi: 2 dakika
Kaynak: Getty Images/Peter Dazeley
WELT podcast’lerimizi buradan dinleyebilirsiniz.
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesi için geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek, bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Buna, GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına verdiğiniz onay da dahildir. Bununla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar ve sayfanın alt kısmındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.
Çikolata, cips, patates kızartması: Birçok insan ellerini tatlı ve yağlı yiyeceklerden uzak tutmakta zorlanır. Araştırmacılar artık tercihin öğrenildiğini ve bunun ayartmalarla başa çıkmak için ne anlama geldiğini keşfettiler.
WKöln’deki Max Planck Metabolizma Araştırma Enstitüsü’nden bir ekip, test edilen kişilerin beyin aktivitelerini inceledi. Enstitü Çarşamba günü yaptığı açıklamada, çalışmanın yağlı ve tatlı yiyeceklerin ödül sistemini güçlü bir şekilde etkinleştirdiğini gösterdiğini söyledi. Beyin, bilinçaltında bu tür yiyecekleri tercih etmeyi öğrenir. Sonuçlar Hücre Metabolizması dergisinde yayınlandı.
“Batı diyeti olarak adlandırılan yüksek yağlı, yüksek şekerli yiyeceklere olan eğilimimiz doğuştan olabilir veya aşırı kilolu olmanın bir sonucu olarak gelişebilir. Ancak beynin bu tercihi öğrendiğini düşünüyoruz” diyen baş yazar Sharmili Edwin Thanarajah, çalışmanın ana hipotezini açıkladı.
Bunu test etmek için, araştırmacılar bir grup normal kilolu deneğe normal diyetlerine ek olarak sekiz hafta boyunca günde iki kez yüksek yağlı, yüksek şekerli puding verdi. Diğer grup, aynı sayıda kalori içeren ancak daha az yağ ve şeker içeren bir puding aldı. Ekip, sekiz hafta öncesinde ve sırasında deneklerin beyin aktivitelerini ölçtü.
Ölçümler, yağ ve şeker açısından zengin olan pudingin, deneklerin sözde dopaminerjik sistemini özellikle güçlü bir şekilde aktive ettiğini gösterdi. Beynin bu bölgesi motivasyon ve ödülden sorumludur. “Beyin aktivitesi ölçümlerimiz, beynin patates kızartması ve benzeri şeyler tüketerek kendini yeniden yapılandırdığını gösterdi. Araştırma lideri Marc Tittgemeyer, bilinçaltında ödüllendirici yiyecekleri tercih etmeyi öğrenir” dedi. Deneklerde kilo ve kan değerlerinde değişiklik saptanmadı.
Araştırmacılar, öğrenilen tercihin çalışmadan sonra da devam edeceğini varsaymaktadır. “Beyinde çok çabuk çözülmeyen yeni bağlantılar kuruluyor. Öğrenmenin amacı, öğrendiğiniz şeyleri çok çabuk unutmamanızdır” diye açıkladı Tittgemeyer.
Çalışma, diğerlerinin yanı sıra New Haven’daki (ABD) Yale Üniversitesi’nden araştırmacılarla işbirliği içinde gerçekleştirildi. Ekip, kısmen denek sayısının görece az olması nedeniyle, analizin yalnızca ilk belirtileri sağladığına, ancak kesinlik sağlamadığına dikkat çekiyor (57). Sonuç ayrıca zayıf veya fazla kilolu kişilerde farklı olabilir. Aynısı diğer atıştırmalık türleri ve farklı bir test süresi için de geçerlidir.
WELT podcast’lerimizi buradan dinleyebilirsiniz.
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesi için geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek, bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Buna, GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına verdiğiniz onay da dahildir. Bununla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar ve sayfanın alt kısmındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.
“Aha! On dakikalık günlük bilgi” WELT’in bilgi podcast’idir. Her salı ve perşembe bilim alanından günlük soruları yanıtlıyoruz. Şu adresten podcast’e abone olun: spotify, Apple Podcast’leri, derin dondurucu, Amazon Müzik veya doğrudan RSS beslemesi aracılığıyla.
Neden çikolata, cips ve patates kızartmasına hayır demekte zorlanıyoruz?
Durum: 22.03.2023| Okuma süresi: 2 dakika
Kaynak: Getty Images/Peter Dazeley
WELT podcast’lerimizi buradan dinleyebilirsiniz.
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesi için geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek, bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Buna, GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına verdiğiniz onay da dahildir. Bununla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar ve sayfanın alt kısmındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.
Çikolata, cips, patates kızartması: Birçok insan ellerini tatlı ve yağlı yiyeceklerden uzak tutmakta zorlanır. Araştırmacılar artık tercihin öğrenildiğini ve bunun ayartmalarla başa çıkmak için ne anlama geldiğini keşfettiler.
WKöln’deki Max Planck Metabolizma Araştırma Enstitüsü’nden bir ekip, test edilen kişilerin beyin aktivitelerini inceledi. Enstitü Çarşamba günü yaptığı açıklamada, çalışmanın yağlı ve tatlı yiyeceklerin ödül sistemini güçlü bir şekilde etkinleştirdiğini gösterdiğini söyledi. Beyin, bilinçaltında bu tür yiyecekleri tercih etmeyi öğrenir. Sonuçlar Hücre Metabolizması dergisinde yayınlandı.
“Batı diyeti olarak adlandırılan yüksek yağlı, yüksek şekerli yiyeceklere olan eğilimimiz doğuştan olabilir veya aşırı kilolu olmanın bir sonucu olarak gelişebilir. Ancak beynin bu tercihi öğrendiğini düşünüyoruz” diyen baş yazar Sharmili Edwin Thanarajah, çalışmanın ana hipotezini açıkladı.
Bunu test etmek için, araştırmacılar bir grup normal kilolu deneğe normal diyetlerine ek olarak sekiz hafta boyunca günde iki kez yüksek yağlı, yüksek şekerli puding verdi. Diğer grup, aynı sayıda kalori içeren ancak daha az yağ ve şeker içeren bir puding aldı. Ekip, sekiz hafta öncesinde ve sırasında deneklerin beyin aktivitelerini ölçtü.
Ölçümler, yağ ve şeker açısından zengin olan pudingin, deneklerin sözde dopaminerjik sistemini özellikle güçlü bir şekilde aktive ettiğini gösterdi. Beynin bu bölgesi motivasyon ve ödülden sorumludur. “Beyin aktivitesi ölçümlerimiz, beynin patates kızartması ve benzeri şeyler tüketerek kendini yeniden yapılandırdığını gösterdi. Araştırma lideri Marc Tittgemeyer, bilinçaltında ödüllendirici yiyecekleri tercih etmeyi öğrenir” dedi. Deneklerde kilo ve kan değerlerinde değişiklik saptanmadı.
Araştırmacılar, öğrenilen tercihin çalışmadan sonra da devam edeceğini varsaymaktadır. “Beyinde çok çabuk çözülmeyen yeni bağlantılar kuruluyor. Öğrenmenin amacı, öğrendiğiniz şeyleri çok çabuk unutmamanızdır” diye açıkladı Tittgemeyer.
Çalışma, diğerlerinin yanı sıra New Haven’daki (ABD) Yale Üniversitesi’nden araştırmacılarla işbirliği içinde gerçekleştirildi. Ekip, kısmen denek sayısının görece az olması nedeniyle, analizin yalnızca ilk belirtileri sağladığına, ancak kesinlik sağlamadığına dikkat çekiyor (57). Sonuç ayrıca zayıf veya fazla kilolu kişilerde farklı olabilir. Aynısı diğer atıştırmalık türleri ve farklı bir test süresi için de geçerlidir.
WELT podcast’lerimizi buradan dinleyebilirsiniz.
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesi için geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek, bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Buna, GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına verdiğiniz onay da dahildir. Bununla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar ve sayfanın alt kısmındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.
“Aha! On dakikalık günlük bilgi” WELT’in bilgi podcast’idir. Her salı ve perşembe bilim alanından günlük soruları yanıtlıyoruz. Şu adresten podcast’e abone olun: spotify, Apple Podcast’leri, derin dondurucu, Amazon Müzik veya doğrudan RSS beslemesi aracılığıyla.